Etiketter

, , , , , , , , , , , , , ,

Vi har, som bekant, köpt vårt drömhus på landet och fick en relativt stor tomt med odlingsmöjligheter, höns och en liten ladugård med höskulle, dass och fähus med på köpet. Det här öppnar enorma möjligheter, finns så mycket vi skulle kunna göra men vi har bestämt att vi ska ta det väldigt lugnt i år för att se vad som kommer upp var i trädgården, känna efter vad vi vill göra och i vilken ordning dessutom har vi första barnkalaset nästa helg och vårt bröllop helgen efter förutom en himla massa läsande att göra.

gräsklipp, täckodling, solrosor

Våra solrosor ska få växa i potatislandet, idag täckte jag jorden med gräsklipp som legat och väntat på att jag ska ta hand om det. Gräsklipp ska även få täcka runt jordgubbar, potatisar, majs och ärtor.

Vi kan egentligen inte särskilt mycket om att ha hus och våra odlingserfarenheter sträcker sig till min balkongodling och puttelilla odlingslott på granngården i Stureby. Jag jublade varje gång det regnade för att det påminde mig om att jag åter igen glömt vattna på lotten men växterna klarade sig rätt bra tack vare att grannarna vattnade, jag gick nämligen helst inte dit förrän det blev mörkt för att det var för många fönster som tittade på mig (lite lätt paranoid, jag vet) och ville helst slippa småprata med dom andra odlarna.

Fast bristande kunskaper är ingen ursäkt när all information en kan tänkas behöva finns på internet, och även det en inte någonsin kommer behöva eller ens skulle vilja veta. Här behöver jag inte bekymra mig särskilt mycket för grannarnas sociala kontroll, det är skapligt insynsskyddat och dessutom har jag gett mig fan på att skita i vad jag tror att andra tycker och lägga min energi på att trivas i mitt eget liv. Skavande normer undanbedes i vårt hörn av paradiset, tack!

rabarber, google-farmare

En trött och glad google-farmare efter att fått ha möjligheten att jobba ute lite. Försökte visa för en vän att vår rabarber når mig till höften, men lyckades inte så bra med perspektivet. Däremot behöver jag lära mig koka rabarbersaft.

Ooops, nu börjar jag prata om annat än jag tänkt igen.. Jo, att lära mig allt jag behöver veta om ekologiskt hållbar odling och djurhållning via Google och sociala medier gjorde att jag när jag en kväll stod och vände jord med grep kom på att vi är google-farmare.

Google-farmande är en enormt bra träning i källkritik och för mig även att våga lita på min intuition, för varje råd jag hittar tipsar någon annan om motsatsen. Det här sättet att lära tilltalar mig enormt. Jag börjar med en frågeställning, gör efterforskningar, sållar materialet, använder mig av det jag vill och struntar i resten. Blir det inte bra eller känns fel så får jag leta ny info och prova på ett annat sätt. Ingen prestige, inga krav och ödmjukt. Jag stortrivs, växer och frodas, dock inte lika bra som ogräset i jordgubbslandet som jag inte orkat hålla efter, barnet och hälsan går först.

jordgubbsland, täckodling, ogräs, google-farmning, rabarberblad, jordgubbar, återbruk

Jordgubbslandet behöver rensas och täckas, majs och ärtor ska planteras där rabarberbladen ligger och gräset behöver en rejäl omgång med trimmern eller lien. En bit av orginalstaketet, eller om det är grinden, får funka som spalje.

Skillnadens trädgård är min största källa till inspiration när det gäller odling, tillsammans med Alternativ.nu. När det gäller hönsen har jag en bibel, Höns av Karin Neuschutz, att falla tillbaka på plus olika hönsgrupper på Facebook och såklart både Skillnadens och Alternativ, sen har vi även knutit kontakter med hönsintresserade grannar som vi kan fråga om tips och hämta inspiration ifrån. Det är roligt att leva i lärande.

