Etiketter

, , , , ,

Väddklint, nässelfjäril

En nässelfjäril på en väddklint fångade min uppmärksamhet på hundonaden och jag blev påmind om livets skönhet.

Ett av områdena min autism märks mest är i sociala sammanhang. Inte alltid bara för att jag som så många andra inom spektrat upplever dom sociala koderna som ett minfält, jag har knäckt tillräckligt många koder för att kunna glida med när jag vill, snarare för att jag blir så himla utmattad.
Jag hör andra prata om energitjuvar för mig är alla andra människor energitjuvar (ibland, när ADHD:n slår igenom som mest, lyckas t o m jag själv dränera mig på energi), jag blir helt slut av att interagera. Större sociala sammanhang där jag inte är helt bekväm är värst, då blir jag sängliggande dagen efter. Det har varit en del sånt på senaste tiden, med rave för att fira vår ettåring och vårt bröllop.

Kärlek

Backstage på bröllopet. Jag och dottern tog en amningspaus, hon tog en tupplur efter och jag njöt av att bara ha henne nära sen orkade jag vara trevlig resten av bröllopet också.

Visst vore det ibland bekvämt att falla in i självheten och stänga ute alla men jag vill inte vara så, dessutom har jag ett ansvar att rusta mitt barn med allt hon kan tänkas behöva i livet och hon behöver ett nätverk och närvarande föräldrar. Nätverk behöver jag med, även om jag motvilligt fått erkänna det, och jag bygger upp det med omsorg numera. I det finns det människor som tillför saker som passion, kärlek, inspiration, trygghet, engagemang och kunskap och om priset jag måste betala för det är energi så är jag villig att betala det och lite till men jag är däremot inte villig att lägga energi på relationer som inte fungerar/ger tillräckligt så jag kör med kvotering, jag ger bara plats för ett fåtal dysfunktionella relationer och det är närhetsprincipen och nödvändigheten som avgör prioriteringen. Krasst? Kanske det, men det är jag som får betala priset i brist på ork att klara vardagslivet och utbrändhet. Så illa är det.  

Jag påbörjade det här inlägget innan bröllopet medan jag satt och åt lunch på Food Village i väntan på min maid of honor som hade ordnat ett litet firande av mig inför bröllopet (möhippa är ett hopplöst omodernt ord). Jag satt och funderade på hur jag skulle orka men så visade det sig vara precis vad jag behövde! Det var bara vi två på spa och vi har varit på tyst retreat ihop så vi har inga problem att umgås utan ord, även om det blev en hel del prat. Vi badade, yogade och pysslade om oss själva med en sparitual. Kvällen avslutades med en middag hos henne, så hela dagen fick jag bara i mig god och nyttig mat och dryck. Precis vad jag behövde för att komma i balans igen och blev dessutom piggare än när jag vaknade, jag fick både ork och hopp nog att genomföra bröllopet och allt vad det krävde av mig i form av samvaro, samarbete och exekutiva funktioner…inte mina starkaste sidor m a o. 

Andra sätt för mig att ladda upp mig på är spela, yoga, springa, läsa, skratta, meditera, skapa, kroppsarbete, meditera, promenera, tystnad, kolla på film, vara ute, fotografera, lära mig saker m.m. Enligt min gamla psykolog kopplar jag tydligen av genom att fokusera. Det är fotograferandet ett utmärkt exempel på, jag blir mer närvarande i nuet genom att skildra detaljer och ibland behöver jag filtrera världen genom linsen för att göra den hanterbar. Sen jag lärde mig hur jag fungerar och varför har mitt liv blivit så mycket lättare, jag kan sätta gränser och tillgodose mina egna behov. Mycket är tack vare att jag äntligen fått diagnos i vuxen ålder, jag behöver inte längre försöka tvinga mig att fungera som andra förväntar sig utan bara förhålla mig till mina svårigheter och hitta sätt som fungerar för mig.

Rasullera, multitasking, yoga

Den här bjuder jag på. Det är dagarna innan bröllopet, jag var enormt stressad över allt som skulle fixas men bestämde mig ändå för att ge mig själv lite egentid medan barnet sov. Här gör jag sjukgymnastik (har fortfarande foglossning och överrörligheten börjar fresta på lederna), tankar D-vitamin & ljus och gör på frisörens order en lerinpackning för håret – multitasking.

 

