​Idag, 1:a oktober, är det World Vegetarian Day  och den här månaden är Vegetarian Awareness Month så jag passar på att utmana mig själv till att äta vegetariskt den här månaden. Jag avstår från att äta djur men kommer fortsätta äta mejeriprodukter och ägg, alltså vegetarian inte vegan. 

Jag vann en utlottning att delta i I Quit Sugar 8 Week Program genom Miss Marzipan. Jag startade sent och har halkat efter pga att höstdeppen golvade mig så jag ligger 2 veckor efter men är fast besluten att fullfölja programmet. Turligt nog hade jag valt den vegetariska vintervarianten för att få inspiration och bli bättre på vegokäk vilket kommer underlätta min köttfria månad avsevärt.

Girl power, vego

Här hade jag velat ha en snygg och aptitretande bild på vegetarisk mat jag lagat men grejen är den att min energi är förbrukad när maten är lagad så mycket piffigare än så här blir det inte. Ides inte ens plocka undan dotterns bok men den är åtminstone färgglad. Maten är i alla fall både god, nyttig och mättande.

Jag kommer föra dagbok över energinivå, humör och mående i appen Fertility Friend eftersom den snyggt sammanställer alla inmatade uppgifter i ett diagram. Jag brukar använda den för att se om en ny behandling/medicin/livsstilsförändring har någon effekt. För övrigt är den appen min favorit när det gäller att hålla reda på menscykeln, vilket är bra både om en vill bli eller undvika att bli med barn, men mer om det en annan gång.
Jag ska inte sticka under stol med att chansen att vinna  $1000 gav mig en extra knuff i att ta beslutet. Vill du också avstå från kött 1 dag, 1 vecka eller 1 månad och samtidigt ha chansen att vinna pengar? Här är länken. 

Största utmaningen kommer nog bli min födelsedag den 22:a. Jag älskar tårta och att äta vällagad mat, tyvärr är många restauranger rätt oinspirerade på vego så jag brukar välja kött. Men nu ska jag fira att jag levt 45 år och det utan både kött och socker. Det ska fan gå! Livet måste kunna vara njutbart utan att vara destruktivt på något sätt, jag vill kunna äta gott utan att skada mig själv eller planeten. Återkommer.